Bloggtorka

Nu var det länge sen jag skrev. Har inte haft någon inspiration över huvudtaget. I alla fall har vi fått svar från immigrationsverket/ambassaden eller vad man nu ska kalla dem. Och de vill ju självklart ha bevis på att jag är gravid. Att man inte tänkte på det själv! Det är så irriterande. Hade jag bara fått ett intyg av min barnmorska när jag skrev in mig, så hade vi kunnat skicka med det. Men sen att det tar 1,5 månad för ambassaden att säga det är otroligt störande. Men men, så nu har jag sagt helt enkelt att jag får vänta tills i höst. Jag kan inte ha denna stress mer som man har gått runt med sen november. Det är för stressigt med ovisshet, har ju inte bara mig själv att tänka på längre... :-) Men det känns ändå rätt okej, om man ska se till det bra.

Jag får föda hemma, i Sverige
Mamma och pappa får vara med efteråt och vara med sitt första barnbarn i några månader
Alla mina kompisar får träffa bebis innan jag flyttar
Jag behöver inte kasta mig på att hinna med alla grejer som jag skulle behövt göra annars
Jag har tid på mig att verkligen plugga in det jag behöver kunna till alla prov jag ska göra för att bli amerikan
Får vara hemma, kunna spara pengar ordentligt tills jag flyttar


Så det känns rätt okej ändå. Men självklart hade jag velat flytta nu i maj, för att få vara med min älskling. Så han slipper missa mer av graviditeten, så han får vara med under födseln. Nu kommer han missa den och komma efteråt. MEN ännu en gång. Nu ska vi tänka positivt. Våran bebis är frisk och sprattlar runt som en galning, börjar smått känna små puffar :-)

v17+4



<3


Snart så...

Såg i ett mejl jag hade fått från Justin, 14 februari tror jag det var som han skickade det, att vi hade missat att fylla i ett formulär om min imigration, så det betyder ju att denna vecka har dem haft alla våra papper i 30 dagar! Så det betyder att vi borde höra någonting denna vecka. Kom igen nu, jag är så trött på denna jävla väntan. Det räcker med 9 månaders väntan på att vänta på att få föda ut denna lilla varelse...
Och med vårat fantastiska brev så kan dem ju inte säga nej...Eller?


Tjockis

Det syns så mycket på mig just nu. Jag har inte sett det riktigt förrän idag, det var en kollega som sa "Vilken vecka är du i nu? Det syns ju ingenting!" Eh jo det gör det. Även fast jag har en pösig klänning så syns det. Och här är beviset:



Så jag antar att hon bara var snäll...


Inget illamående

Det slog mig häromdagen, i fredags tror jag det var, att det var något som inte stämde. Vad är det som inte stämmer? Saknar jag någonting? Jo illamåendet! Jag var hungrig, men mådde inte illa när det vankades middag. Förstår ni vilken känsla det var? På 4 månader har jag i stort sett mått illa varje dag, till och från. Inte haft hungerskänslor utan må-illa-känslor-så-jag-måste-äta-så-jag-inte-spyr. Men det verkar ha gett med sig till slut. Trodde inte det för ett tag där, men nu ser jag ett litet ljus. Men någon jätte stor aptit har jag inte ännu, äter gör jag men det är som förut, om inte lite mindre kanske? Jag vet inte, men får se om det ändrar sig då. Spännande resa det här.

Nu blir det sängen, jobbdag imorgon också...Godnatt!


Gravid v16+1

Så här tjock är jag nu:
V16+1.



v16

Barnet:
Massor av plats att plaska omkring

Ditt barn skulle få plats i handflatan. Fötterna är 2 centimeter långa, och huvudets diameter är cirka 3 centimeter.

Han eller hon rynkar pannan, suger på tummen och sväljer vatten. Det sistnämnda kan orsaka hicka, men det är ingenting du känner av än så länge.

Barnets hår växer. Det finns ögonbryn och naglar som man kan se tydligt.

Färglöst, tunt hår som kallas lanugohår börjar nu täcka kroppen. Man tror att syftet med det här håret är att hålla kvar fosterfettet, som bildas under de kommande fyra veckorna. Fosterfett är en oljig substans som skyddar barnets tunna hud. Lanugohåret försvinner inte förrän i slutet av graviditeten.

Just nu är det fantastiskt att vara i magen. Det finns massor av plats att sparka och röra sig på.


Mamman:
Den första sparken

Om du väntar ditt andra barn är det möjligt att du känner sparkarna redan. Många kvinnor beskriver känslan som ”gasbubblor” eller som en fladdrande känsla. Du kan ha märkt av det här i flera dagar, men inte förstått vad du kan ha känt.

Oroa dig inte om du inte känner barnet ännu. Fosterrörelser känner man oftast för första gången mellan vecka 16 och vecka 20. En del barn är mer aktiva än andra. De har redan en alldeles egen personlighet.

Har du märkt att det inte alls är lika bekvämt att ligga på rygg längre? Sluta ligga på rygg. Om du gör det trycker barnet på aorta och hindrar blodflödet i din kropp. Det är därför du känner dig svimfärdig
.


Fjärde månaden. Om en månad har jag gått halva tiden. (Ja jag vet att jag tjatar om det)


Shut it

Trött på kommentarer som:

"Ska ni ta reda på könet?"
"Ja det ska vi göra"
"Nej men det SKA man inte göra! Man ska inte vara så nyfiken"
Nehe?

"Illamåendet KOMMER försvinna snart"
"Ja jag hoppas det men för en del håller det ju..."
"Ja men det KOMMER försvinna snart, för mig så var det..."
Och?

"Ja om du är trött nu vet du inte vad du har att vänta dig"
Tack.

"Du måste äta. Ordentligt. Ät upp"
Jag.Mår.Illa.



Ibland får jag bara lust att skrika ut min ilska. Bara öppna munnen, stampa med fötterna och skrika. Herregud.
En graviditet är så otroligt inviduell för alla. Allt från illamående, till trötthet, till aptit, till storlek på magen.
Varför verkar det som om INGEN förstår det?
Och varför verkar alla veta vad som är bäst för mig, bara för att så var det för dem?

Tiden rinner iväg

V16 imorgon. Sjukt hur fort tiden går ändå. Om en månad har jag gått halva tiden.
Börjar känna mig bättre, med illamåendet. Nu är det mer när jag är hungrig. Så det är skönt. Annars är jag förkyld, fortfarande. Ont i huvet på eftermiddagarna. Men magen växer så det stor härliga till. Har jag tajta kläder nu syns det riktigt ordentligt. Kan nog gömma det ett litet tag till med tunikor. Känner mig inte riktigt redo att visa upp magen för omvärlden än. Det är en sådan stor omställning, jag har ju knappt fattat det ännu!
Ska ta en magbild för i helgen som jag lägger upp senare.

RSS 2.0